Gott nytt (preppat) år!

GOTT NYTT ÅR! Ja, på allvar! Jag har funderat en del på vad mina framgångsfaktorer varit under löpåret 2019. Trots att det varit mitt kanske sämsta år rent prestationsmässigt, så är det nog det år som givit mig mest relaterat till utveckling både personligt, privat och träningsmässigt. Och det tar jag med mig till nästa år – redan nu.

Ok. Det började ju redan förra året egentligen, ganska precis i den här veckan. Efter en ”kramp” i vänster vad på ”Stafesten 2018”, försöket att ta mig igenom ”Tjejmilen 10K” en vecka därefter och vad som skulle visa sig vara en muskelbristning i vaden som skulle kräva rehabilitering under hela hösten. Inget Lidingölopp 30K. Inget Hässelbylopp. Utan en hiskelig massa besök på diverse fotbollsplaner. Ja, du minns säkert…

Det jag också gjorde, där under hösten, var ju att redan där och då bestämma mig för att JAG.SKA.KOMMA.TILLBAKA! (Läs gärna mitt tidigare inlägg om att ”gillra fällor”)Så jag anmälde mig ju till en hel drös med lopp! ”Premiärmilen”, ”Stockholm Maraton 2019”, ”STHLM Challange (4 st lopp)”, ”Tjejmilen 21K” drog ihop ett lag till ”Ragnar Lake Mälaren”, ”Vasakvartetten”, ”Stafesten”…osv.osv.

Det var riskabelt – men för mig nödvändigt. För att vara säker på att komma tillbaka var jag tvungen att ha en plan!

Jag sprang min första sammanhängande mil på juldagen. Det blev en smärre kamp att både kunna men framförallt VÅGA utmana migsjälv igen. Distanserna var inget problem, men snabbheten. Det som ”tog mig” förra året när jag upplevde att jag var i en otroligt bra löpform. Och jag har klarat mig (HEL) genom allt än så länge! Har det varit kul? Njae…inte särskilt. 2019 har varit ett TUNGT löparår för mig. Dels för att jag är mycket tyngre nu än vad jag brukar vara och dels för att jag inte vågat (eller kunnat) pressa mig själv tempomässigt av rädsla för att skadas igen. En dålig kombination.

Så – vad gör jag då? JO, jag önskar mig själv ett GOTT NYTT LÖPARÅR 2020! Nästa år skall bli mitt år att komma tillbaka ”back in running shape”. I år har jag visat att jag håller – nästa år ska jag visa för mig själv att jag håller att ”komma tillbaka”. Och med det så sätter jag planen redan nu.
Jag börjar inte på ”nyårsafton”. Jag köper inte ett gymkort och traskar iväg andra veckan i januari. Jag börjar NU. NU.
I förrgår slängde jag därför iväg anmälan till Premiärmilen 2020 och Stockholm Maraton 2020.

Och jag kommer med säkerhet anmäla mig till en drös andra lopp så fort anmälan öppnar. Jag kommer också anmäla mig till Lidingöloppet 30K nästa år (som en perfekt uppladdning till New York City Marathon 2020) och kanske dessutom passa på att påbörja min ”Svensk Klassiker” där och då (!!!).

2019 har varit ett TUFFT år på väldigt många sätt för mig! MEN, det hindrar mig inte från att se framåt utan snarare tvärtom! Jag planerar redan nu för det jag vill ska hända under nästa år och jag skjuter inte på det till nyårsafton – utan jag börjar nu! Och det är precis som det här med att det ”Bästa sättet att inte behöva börja om är att aldrig sluta” (Kolla också mitt inlägg om just det ”Non Stop”)

Vad har du för strategier för att förverkliga dina drömmar och för att ta dig dit du vill? Börjar du eller slutar du? Och gör du det senare eller NU?

GOTT NYTT ÅR Börjar NU! Kanske passar jag även på att ta tillbaka min gamla ”löpfrisyr” för att komma i mood. 😉

 

 

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras