Report: Running suck? Try MILRuck!

Jomen, vad hittar man på som ”mysig söndsgsförmiddagsaktivitet”? Brunch? SPA? En mysig och långsam promenad Djurgården runt? Besök på ett muséum..? Eller INTE! Inte med mig! Åtminstone inte idag! Och – tycker du att löpning eller konditionsträning i största allmänhet suger? DÅ är MILRuck nåt för dig! Vilket var precis vad jag ägnade denna morgon/förmiddag åt!

Det lät ju sååå lockande! En för mig helt ny aktivitet (och du vet ju att jag har sååå svårt numer att inte prova saker jag aldrig testat förut)…

dessutom vid min älskade (och liiiiite hatade) Hammarbybacke! Två timmar med ett evenemang jag aldrig tidigare testat! Och dessutom med ett grymt sällskap! Klart vi kör!!? Ett typiskt ”Maria-spontan-hittepå”-nöje. Göra först – tänka sen!

Jaja, 9-11(ish). Söndag morgon. Pigg som en lärka! NOOOOT! Men spänd av förväntan! Team Sisyfos (en, enligt egen utsago, ”gerillagrupp” till Milruck) arrangerade ett riktigt coolt ”rucking”-event!

Plats: Hammarbybackens utegym.

Packlista och utrustning enligt nedan:

Vi började med ”Förfest” (a.k.a. Uppvärmning). Björngång, utfallssteg, krabbgång, ålning och ”man över bord”, ”Love tunnel” med och även UTAN packning. Dessutom marsch med ”packning över huvud”, thrusters och knäböj. JA – med den packade ryggsäcken såklart. Därefter var man ju REJÄLT varm.

 

”Storyn” löd såhär:

Lite som ett ”Lajv” (vilket jag ju testat på när vi körde vår konferens med jobbet 3-4 juni förra året), men liiiiiite coolare!

Lagets första ”uppdrag” blev att fylla en väska med sten. Så tung att en man inte orkar bära, men att två man skall kunna bära den. (Visade sig vara cirka 27,5 kg).

MED denna väska – som aldrig fick vidröra marken om inte order medgav – så skulle vi först ta oss upp på Hammarbybackens topp. Pjuh! Jag tackar GUD för alla de gånger jag sprungit upp och ner här, och inte minst för alla de ”sista kilometern” på Stockholm Trail  21K (som ju utgörs av just denna passage) jag besegrat. (Läs gärna min senaste Race Report HÄR).

Något mer avklädd än på dagens event – men SJUKT nöjd efter 20 km på Stockholm Trail 21K!

Sen var det utför och efter det väntade 6(!!!) vändor runt Hammarbyhöjdens IP.

OCH så ska tilläggas och poängteras följande:

  1. FORTFARANDE med (i mitt fall 12,5 kg) ”barlast” på ryggen
  2. Med en angiven ”tidsram” på 12 – men till nöds 15 minuter.
  3. Gruppen ska hålla ihop!

Faktum är att jag inte riktigt vet vad som var jobbigast eller enklast. Att hålla ihop gruppen i samma (hyfsat) samma tempo hela ”övningen” eller den extra vikten vi bar både individuellt och i form av de 27 kg som skulle transporteras med oss.

Rätt som det var var – vankades det ”thrusters”, knäböj, utfall eller andra ”spännande” utmaningar – givetvis med ryggsäcken på! MITT i – vart vi än var. Vi är ALDRIG trygga – fienden anfaller  – och det utan att be om lov!

När vi nog alla, efter en passage från ”distansen” runt Hammarbyhöjdens IP trodde att det började närma sig ”slutet” – då blev vi beordrade att utöver den barlast vi redan bar med (och på) oss – ta med oss en STOCK. En EKSTOCK! Lyfta upp en ekstock från en dunge vi passerade och transportera den (också) med oss! Har jag sagt att vi var typ 6 man? Eller 5 man och 1 kvinna – varav kvinnan var jag.
EK – det är, för dig som inte vet det redan – JÄVLIGT tungt. Vi snackar INTE ihålig bambu eller ”knastertorr gammal gran”!
MEN, stocken kom mirakulöst med oss! Och sen upp – den jävligaste vägen – upp för Hammarbybacken igen.

Där, efter en del final-exercis – så var vi ÄNTLIGEN – ”i säkerhet”.

2,5 timme senare var vi nere vid utegymmet där vi först startade. Trötta, mörbultade och HELT ÖVERENS om att detta vill vi ALDRIG göra igen. Eller…kanske…kanske om någon vecka…för det var ju faktiskt – JÄVLIGT KUL!

För mig som testat på både styrketräning, konditions (långdistans- och traillöpning) och även StrongWoman så kan jag säga att detta var GRYMT! JOBBIGT – men man överlever. OCH man blir sugen på att ”ta revansch”.

Själv körde jag löparsockor+farmors stickade yllesockor i mina vandringskängor. Löpartights under överdragsbyxor, T-shirt och långärmad och handskar.
BRA klädval! Du blir SKITIG! Och det är mer ”marsch” än löpning, så rejäla skor med bra sulor och stöd för vrister rekommenderas.

Får du chansen så KÖR!!! Nästa helg kör MILRUCK ett nytt event ”Brave Valentine”. Vill du läsa mer och anmäla dig så kan du göra det på MILRUCK’s hemsida (klicka på bilden för att komma direkt till eventet):

Sen får vi se – vad i kroppen som håller, och inte minst om kärleken överlevde även denna ”prövning”. Men, jag antar att uttrycket; ”What doesn’t kill you makes you stronger” är applicerbart även i detta fall!

Har du haft en härlig helg! Har du brutit upp eller ner – klättrat upp eller ner – men framföralt – HAR DU HAFT ROLIGT? Det är ALLTID det viktigaste!

För dig som vill veta mer, eller få information om kommande evenemang så rekommenderar jag dig att följa:

@teamsisyfos på Instagram eller Sisyfos (Facebook) och även www.milruck.se

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras