Mer vinterlöpning åt folket!

Alltså, det är ju bara HELT fantastiskt! Att vi äntligen fått lite vinter även här i Stockholm! Jag brukar ju säga att löpning INTE är en materialsport. Och det är det inte heller – allt du behöver är ett par skor. Och ”kläder efter väder”. Det gäller särskilt om du ska springa när det är kallt!

Såg lovande ut! Och hur kan man INTE bli sugen på att ge sig ut och springa!?

Det finns ju alltid ursäkter för allt. ”Det är för varmt”, ”för soligt”, ”för regnigt”, ”för blåsigt” eller ”för kallt”. Men OJ vad enkelt man kan döda de där ursäkterna, inte minst genom att faktiskt vara lite förberedd!

Igår fick det bli en underbar promenad. Då sken solen och det var ett ljuvligt vinterväder! Det jag då bestämt mig för, att jag idag skulle springa,  gjorde promenaden lite extra härlig. Att ”reka” lite. Jag ville få en liten känsla om underlaget. Hyfsad koll på snödjup och terräng.

Man väljer aldrig sitt löpväder! Oavsett vilken motionsform du utövar, utomhus, så måste DU vara beredd på att anpassa dig! Vädret anpassar sig nämligen garanterat inte efter dig!

Så, förberedelser är A och O!

Mina bästa tips för en lyckad löprunda i snö och kyla kommer här:

  1. Skor anpassade för underlaget!
    Min i särklass bästa investering är mina Icebugs! De används oftast inte så många gånger per år, men när de behövs är de ovärderliga! De är nog säkert 5 år gamla nu, och har hållit förvånansvärt bra. De har använts både på vintern men även under traillöpning andra tider på året när underlaget varit blött och halt. GULD värda!

    Man såg inte mycket av fötterna idag – då var det skönt att veta att man kan lita på det som sitter på dem!
    De är nog 5 år nu – men håller fortfarande måttet!
  2. Lager på lager!
    Är man van att springa så vet man oftast var på kroppen man brukar bli kall respektive varm. Jag för min del blir alltid ISKALL om rumpan (kanske för att den är stor och består av en ansenlig mängd fett – som ju inte håller värme särskilt bra… ). Ben och överkropp är för min del mindre känsliga – de är dessutom i rörelse. Så, idag blev det ”trippelt” om rumpen. boxertrosor, vinterlöpbrallor (rekommenderas också varmt – med ”flossad” insida) och ett par extra ”shorts” utanpå.
    Min starka rekommendation är att du testar en kortare vända för att känna in hur just din kropp fungerar.

    REDO! Inte snyggast – men RÄTT klädd!
  3. Klocka och/eller mobil NÄRA kroppen!
    Batteritiden minskar avsevärt i kyla. Springer du med klocka och är mån om att hålla koll på din runda, se då till att ha den under tröja/jacka och gärna även ett par handskar som går lite högre upp.  Springer du med telefon – ha den så nära kroppen du kan. Själv kör jag ju med ett flipbelt som dagar som dessa får sitta närmast kroppen under byxor, tröjor och annat. Och BRA vantar!

    Mina ”Pokémon”-vantar (avklippta, billiga fingervantar) – bra att ha underst när du behöver ”pilla på telefonen”…
    …och den de här grymma vantarna från Craft som jag haft SÅN glädje och nytta av! Både för att de har ”bra grepp” (gummipluttar)…
    …OCH för att de smidigt går att omvandla till ”tumvantar”! Jag brukar dessutom även stoppa in tummen i ”fickan” som finns på handsken! GRYMT!
  4. Var förberedd!
    Håll koll på väderprognosen. Kolla temperatur OCH vind. Underskatta INTE kyleffekten! Jag valde att springa tidigt på morgonen, eftersom jag förstått att vädret skulle kunna bli ”värre” och mer svårförutsägbart senare på dagen. Idag sken inte solen (vilket gör det kallare) och dessutom kom ett skirt snöfall. Så – med en buff som gick att dra upp över näsan vid behov och med dubbla vantar hade jag gjort allt jag kunde. Och, att jag visste på ett ungefär hur underlaget och terrängen såg ut INNAN jag begav mig ut. Just nu ser det ut som att jag gjorde ett ”felval” för nu skiner solen. Men det är nästan omöjligt att förutse!

Och – sist men inte minst…

5 . Rimliga förväntningar
Yes! Så är det! Med ett par ”spikskor” i en skiftande terräng och med varierande underlag gäller det att ha rimliga förväntningar! Springer du på ”asfalt” så får du vara beredd på grusiga, hala och frusna partier omvartannat. Och springer du som jag i skogen dagar som denna så är det bara, åtminståne för min del, att ställa in sig redan från början på att det INTE kommer bli nåt ”personbästa”. Det är tyngre, det kräver mer av kroppen att springa (eller röra sig över huvudtaget) i kyla. I djup snö behöver man ha lite ödmjukhet när man tar sig fram för att inte riskera att skada sig. Snubbla, snava… I kraftigt stigande partier kommer du behöva använda hela kroppen och rentutav klättra. Under snöiga partier, särskilt på bergspartier kan det dölja sig is. Likväl som det kan vara mycket frestande att springa på ”frusna sjöar”.

Höga (och SNÖBEKLÄDDA) berg…
…och djupa dalar!

Det blev en fantastisk tur! Och som vanligt när jag beger mig ut på denna typ av ”galna upptåg” så ser jag det mer som en underbar upplevelse och en kombination av (löp)styrka och (löp)glädje snarare än en ”prestation”.

Och ni känner ju mig…jag kunde ju bara inte låta bli…

Så – vad väntar du på!? Ge dig ut i snön! Och om du frågar mig…SPRING! 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras