VARNING: Kroppshets (i form av squats)

Känsliga läsare varnas: Detta inlägg kan innehålla kroppshetsande inslag i form av squats, fylliga läppar, vila, motion, legday och kvarg!

Kära Mia Skäringer,

Det hade kunnat bli så JÄVLA bra! Riktigt förbannat jävla skitbra! Men för mig föll det pladask. Platt som en pannkaka. Och jag känner mig uppriktigt ledsen. För alla de flickor och kvinnor som nu ska förknippa ovan nämnda ord med ”kroppshets”.

Ditt grundbudskap var gott – men du tog det enligt mig ett steg för långt. Och – inte nog med det – du är själv inte den som borde ”kasta den första stenen” om man har lite koll på din instagram och så haft ett tag.

Vad gör motion till kroppshets?  Visste du, Mia, att majoriteten av svenska barn, ungdomar men även äldre rör sig för lite? Här har du t.ex. en källa att kika vidare på: Unga rör sig för lite (Svensk Idrottsforskning)

Och vila. Visste du också att alltför många av oss får för dålig sömn? Även om vi sover våra ”7,5 till 8 timmar” så är kvalitén så dålig för så många att så många som var tredje/var fjärde svensk anses lida av sömnbrist? Och kvinnor är hårdast drabbade.
Och appropå vila, stressrelaterade symptom anses vara en av Sveriges största folksjukdomar, åter är kvinnor överrepresenterade; Så många svenskar drabbas av stresssymptom

Jo, men så var det ju det här med squats också. Och ”legday”. Fy FAN vad härligt! För, vet du, våra kroppar är faktiskt gjorda för att röra på oss – mer än vad vi gör idag. Böja oss upp och ner – bära, släpa, gå och kånka. Vatten, ungar, potatis och allt annat som behövdes för människans överlevnad.


Vi sitter stilla för mycket idag (se ovan) – på våra slappa rumpor (som för övrigt är kroppens största muskel Gluteus Maximus,/Stora sätesmuskeln) och våra ben (som faktiskt – tro det eller ej, är byggda för att kunna röra på sig betydligt mer än vad de flesta av oss alltså gör i dagens samhälle).

Det finns något som heter osteoporos (Googla, vetja!) eller mer vanligt känt som benskörhet. Det drabbar tyvärr också främst kvinnor. Kvinnor som rör sig för lite och som inte belastar och därmed bygger upp sin benstomme i unga dagar. (Riskfaktorer för osteoporos).

Löpning och konditionsträning är bra, där skelettet belastas. För att inte tala om hur bra konditionsträning i synnerhet men all rörelse och träning i allmänhet är bra för vår hjärna! Läs boken ”Hjärnstark”!

Och glöm inte kvargen för Guds skull! Åh, hemska, syndiga kroppshetsiga kvarg! Fullproppad med vitaminer, kalcium (som alla människor – men kvinnor i synnerhet – behöver, för att bygga en stark benstomme och förebygga benskörhet – läs gärna ovan om osteoporos).
Jag kan inte låta bli att känna sån enorm kroppshets varje morgon som jag äter min smaskiga kvarg för att orka med ett riktigt ”håll-käften-pass” på styrketräningen. För. Att. Jag. Mår. Så. In. I. Helvete. Mycket. Bättre!

Jag har aldrig älskat min kropp så mycket någonsin i mitt liv som jag gjort varje dag sedan jag börjat ”squat”’a! Aldrig tidigare känt mig vackrare, coolare, tryggare och stoltare!

Förlåt alla ni som känner er kroppshetsade. Förlåt om jag uppmuntrar till ätstörningar och dålig självkänsla med dessa handlingar!

Och vill man inte ”squatta” i tighta trikåer med en ”crop top” så kan jag varmt rekommendera ”Strong Woman”-träning. Där är det tungt på riktigt! Och vill man inte bli hetsad att ”vara smal” (om man nu skulle känna så) så är det verkligen en träningsform att satsa på! Men, du förebygger benskörhet. Och du kommer sova lika gott om natten efter ett pass som den stock du pressat på dagen. I promise! No stress!

I övrigt, tack, från en som också lidit i allt för många år av mitt liv av ätstörningar och skit men som lärt mig så mycket om mig själv och min kropp sen jag började käka kvarg och squat’a! Och kanske klämma en och annan ingefärashot också!

HEJ!

/Maria

P.S. Om DU som läser detta känner dig kroppshetsad av mina inlägg – snälla, låt mig veta! Jag vill så gärna försöka förstå. D.S.

4 Comments
  1. Tycker som du och reagerade likvärdigt..
    Samtidigt som jag älskar Mia och håller med i mycket i programmet kropphets. Men som sagt. Sund träning och alla former av att röra på sig är bara positivt. Kvargen och mitt proteinpulver gör mig pigg och stark

    1. Ja, jag gillar ju också Mia så himla mycket! Men här blev det lite tokigt. Kvarg är dessutom himla gott! 🙂

  2. Sen vikterna på skivstången ökat (över 120 kg i både squat och deadlift) så har även mitt mående och min syn på storlekarna på mina kläder samt inställningen till hon där i spegeln, ändrats till det bättre.
    Bryr mig inte längre om mina volanger som skvimpar över kanten på linningen eller strl 44 i byxor-för att lår och (squat)rumpan ska få plats.
    Kvarg till frukost, med ägg-minst 3 varje morgon mmmm. Bygg muskler från hjärna till gluteus och quads samt alla andra mellan och i periferin.
    Låt hjärnans stress få komma ut i svetten, i vrålen, i musklernas sönderfallande och återuppbyggnad iställlet för i ångest och depression.

    Jag håller också med Mia!
    Man kan naturligtvis falla till beroende även med ”motion”…rumphetsen för kvinnorna, abs, shoulders och bröst för männen, deffandet, de kroppar som syns på de sociala medierna kan få vem som helst att börja hetsa. Eller ge upp…
    Gärna i kombination med osanna sanningar om kosten och träningen. Punktförbränning existerar fortfarande. Man kan undra hur det kan vara så?

    Jag slår ändå ett slag för styrkesporterna! Styrkelyft, strongwoman, tyngdlyftning, till viss del crossfit- om den kan hållas på en sund nivå.
    Funktionell träning som utmanar dina muskler och ger ro till din själ.
    Eller vilken träning som helst, bara den upplevs som rolig för den som utövar den.
    Jag peppar alla, kvinnor -inkl mina döttrar 6&8 år gamla -som män, ung som gammal och jag låter som en profet hahaha, att prova på skivstången och hens syskon hantlarna, kusinerna kettlebellsen, kabelmaskinen, mfl släktingar.
    Och så en tanke på kosten…

    1. Tack för responsen, Sussie! Delar din uppfattning. Kanske därför man kallar det för ”Kroppsbyggare” – om man lägger in en vidare bemärkelse i det, dvs. att vi bygger våra kroppar fysiskt såväl som mentalt – och också att vi är många som upplevt just hur träningen stärkt oss och vill sprida det vidare som ett redskap att minska ”kroppshetsen” snarare än att bidra till den.

Leave a Reply

Your email address will not be published.