Ladda för trail!

Kollade kalendern och insåg att det ju nu är lite drygt tre månader kvar till Stockholm Marathon. Och inte nog med det – även till Stockholm Trail som går av stapeln den 11 juni! Det ska bli fantatsiskt spännande, för utöver Lidingöloppet 30 K så är Stockholm Trail mitt första ”riktiga” traillopp! Tröjan har kommit och jag ägnade även en stund förra helgen med att provspringa i ett antal ”riktiga” trailskor.  Efter mycket vånda stod jag med två par.

Kollade kalendern och insåg att det ju nu är lite drygt tre månader kvar till Stockholm Marathon. Och inte nog med det – även till Stockholm Trail som går av stapeln den 11 juni! Det ska bli fantatsiskt spännande, för utöver Lidingöloppet 30 K så är Stockholm Trail mitt första ”riktiga” traillopp! Tröjan har kommit och jag ägnade även en stund förra helgen med att provspringa i ett antal ”riktiga” trailskor.  Efter mycket vånda stod jag med två par. Det ena paret, Saucony som är trail-motsvarigheten till mina älskade Kinvara (som ni kan läsa mer om i mitt tidigare inlägg HÄR) och ett par Salomon. Alltså, det var ett tufft beslut och hade det inte varit för att jag nu faktiskt är ute efter en lite annan känsla så hade det nog blivit Saucony’n. Men jag vägde alternativen och insåg att vill jag nu känna lite ”ny luft under fötterna” så ska jag faktiskt våga testa ett par andra. Så, det blev  Speedtrak från Salomon till slut. Och med tröjan inför loppet så har jag nu preppat för invigning av skorna i helgen! Ser verkligen fram emot det!

Här kommer mina ”topp 3” bästa tips för dig som vill ge dig på att testa traillöpning!

1) Skor
Man behöver faktiskt inte ett par ”trailskor” för att springa. Detta givetvis beroende på hur mycket ”obanad terräng” du ska springa i. På Lidingöloppet behöver man inte trailskor enligt mig. För man springer på upptrampade (och ganska breda) skogsstigar. Ska man däremot ge sig ut i tuffare terräng/utanför stigarna, så kan det vara bra med ett par skor med bättre grepp. Det fungerar faktiskt ofta bra att sätta ett par avtagbara broddar på sina vanliga löparskor eller använda sina ”Icebugs”/motsvarande spikskor som man kanske använder på vintern – även på sommaren.

2) Telefon
Ska du ge dig ut på lite mer ”äventyrliga” eller längre turer så se till att ta med dig telefonen och kanske en powerbank. Det kan också vara bra att ta med en lätt ryggsäck med lite vätska och energitillskott i någon form. Det är mer ansträngande att springa i kuperad terräng, så du kommer säkerligen bli lite tröttare och törstigare än vanligt i början. Då är det skönt att vara förberedd!

3) Spring sakta i början
Du kommer märka att det inte går lika fort i början. Det kräver oftast lite annan teknik och du behöver kanske parera mellan ris, kvistar och stenar. På vissa ställern kan det vara halt (trots att övrig mark är torr) och i vissa partier kanske du till och med måste klättra lite. 
Och det är ju just det som är tjusningen med traillöpning – att det utöver den rena löpupplevelsen bjuder på så mycket annat utmanande och varierande. Så ta den tid du behöver, lämna klockan hemma de första passen och bara NJUT!

Läs gärna också mitt tidigare inlägg;

Därför ska du byta asfalt mot skog och missa inte att läsa mer om Stockholm Trail: https://stockholmtrail.se/

 

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras