Därför ska du byta asfalt mot skog!

Imorse tog jag en härlig morgonrunda. Det var fortfarande mörkt när jag gav mig ut, så med pannlampa och reflexväst gav jag mig ut. Jag tog en mycket efterlängtad ”omväg” över på andra sidan Årstaviken – ett stråk som erbjuder härliga stigar, kuperad väg, skog och vatten – bara att välja och vraka! För ett år sedan vid den här tiden på året så hade jag inte sprungit många meter på underlag som inte var asfalt eller betong.

Imorse tog jag en härlig morgonrunda. Det var fortfarande mörkt när jag gav mig ut, så med pannlampa och reflexväst gav jag mig ut. Jag tog en mycket efterlängtad ”omväg” över på andra sidan Årstaviken – ett stråk som erbjuder härliga stigar, kuperad väg, skog och vatten – bara att välja och vraka! För ett år sedan vid den här tiden på året så hade jag inte sprungit många meter på underlag som inte var asfalt eller betong. Men i samband med att jag började styrketräna inför Stockholm Marathon och sedan inför Lidingöloppet så ökade jag på passen i skog och på stigar mer och mer. Och jag kände verkligen idag hur ljuvligt det är att variera underlaget! I början tyckte jag mest att det var jobbigt. Det gick långsammare än att springa på asfalt/gator och det var ju helt klart tuffare eftersom den naturliga kuperingen erbjöd extra utmaning för ben- och rumpmuskler. Men också för bål och höft – att hålla en upprätt position och inte ”falla ihop framåt” i uppförsbackarna.
Jag ser verkligen fram emot ett nytt löpår där jag ska fortsätta att variera såväl underlag som terräng. Hittills har jag klarat mig bra med mina vanliga löparskor (eller Icebugs när det varit halt/isigt), men suktar verkligen efter ett par riktiga terrängskor. Hint till påskharen… 😉

Här kommer mina topp 5 bästa anledningar till varför du ska börja springa på mer kuperat underlag/trail:

1. Det är naturlig styrketräning!
Underlaget och kuperingen ger dig extra skjuts i styrketräningen!

2. Du förbättrar ditt löpsteg
Snåriga stigar, stenar, rötter och annat gör att du måste variera ditt löpsteg. Detta genom att du förbättrar muskulatur, flexibilitet och stabilitet i fötter och fotleder

3. Det blir lättare när du springer på plant underlag
Ja, detta är faktiskt en relevant anledning. När du tränat hårt i kuperad terräng kommer det kännas mycket lättare och gå snabbare när du springer på flackt underlag.

4. Du får naturlig intervallträning
Ibland går det upp, ibland ner. Du kommer behöva skutta, snitsla dig fram och sedan njuta av att låta benen rulla i nedförsbackarna. Och kämpa i uppförsbackarna. Perfekta intervaller med andra ord!

5. Du får en naturupplevelse!
Sist men inte minst – du får vara ute och njuta av naturen! Uppleva alla årstider när de är som bäst (och sämst). Du kommer möta på djur, se saker du aldrig sett tidigare och andas frisk (iallafall någorlunda, beroende på var du springer) luft. Jag hade t.ex. två supportrar i form av två rådjur i den tuffaste backen på morgonens runda.

Anja Rubach, som vann en startplats till sig och en vän i Stockholm Trail 2017, kommer tillsammans med mig att springa den 11 juni! Visst hänger du på? Har du inte testat traillöpning innan så är det perfekt att låta 2017 bli året du testar! Här kan du läsa mer om Stockholm Trail 2017: https://www.stockholmtrail.se/

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras