Energipraliner med choklad och jordnötter

Idag var en av de här dagarna då jag fick lita på att ”autopiloten” var inkopplad så att jag skulle komma iväg på träningspasset som planerat. Visste att det skulle kännas så mycket bättre när passet var avklarat. Behövde helt enkelt fylla på med energi. Det var ju så himla grått och trist ute!
Appropå att fylla på med energi, så testade jag i helgen att göra egna små ”energi-piller” i portionsformat. Resultatet blev sådär (det var lite småpilligt men nu vet jag hur jag ska göra till nästa gång).

Idag var en av de här dagarna då jag fick lita på att ”autopiloten” var inkopplad så att jag skulle komma iväg på träningspasset som planerat. Visste att det skulle kännas så mycket bättre när passet var avklarat. Behövde helt enkelt fylla på med energi. Det var ju så himla grått och trist ute!
Appropå att fylla på med energi, så testade jag i helgen att göra egna små ”energi-piller” i portionsformat. Resultatet blev sådär (det var lite småpilligt men nu vet jag hur jag ska göra till nästa gång).
De här godingarna innehåller förutom choklad – som ju är rena rama mirakelmedlet ( förbättrar löpekonomin och ökar syreupptakningsförmågan , kan minska PMS och en massa annat) även jordnötter. Jordnötter är protein-, fiber-  och energirikt!



Energipraliner med choklad och jordnötter, 14 bitar

100 gram mörk choklad  (jag använde 90%)
25 gram jordnötssmör (jag valde ekologisk, crunchy)
10 gram jordnötter (cirka 1,5 jordnöt per bit)
några droppar neutral olja att smörja formarna med

1. Olja en iskubsform i silikon (går även bra med ”ischokladformar” i aluminium).
2. Smält chokladen.
3. Pensla formen/formarna med chokladen och ställ in i kylen minst 15 minuter tills det stelnat.
4. Ta ut och pensla ytterligare en gång och ställ in i kylen igen (jag skippade att göra detta två gånger – då blev det inte så bra…)
5. Klicka i jordnötssmör i varje form och tryck i en jordnöt.
6. Pensla över resten av chokladen så att det täcker formarna.
7. Ställ in i kylen och låt stå kallt gärna ett par timmar.
8. Ta ut pralinerna ur formarna och njut efter träningen!

Vill man, så kan man göra sitt eget jordnötssmör. Det är enkelt – bara att mixa jordnötter tills dess att de börjar ”släppa olja”. Jag rekommenderar att förvara dessa godbitar i frysen. Det blir också lättare att ta ur pralinerna ur formarna om man ställer in formarna i frysen en liten stund innan man tar loss dem.
Baserat på ingredienserna ovan så blir näringsvärdet per portion/bit följande:


 

Vill du ha fler tips på mat, snacks och enkla recept? Läs mina tidigare inlägg:

Fransk chokladmousse (gluten-, laktos- och sockerfritt)
Fondue (varierbar i oändlighet!)
Fröknäcke (gluten- , laktos-, ägg-, och sockerfritt)
Ishavsröra (gluten- och sockerfritt)
Kesoostkaka (gluten- och sockerfritt)
Kokostoppar (gluten-, laktos- och sockerfritt)
– Snacks/tilltugg:
Rostade edamamebönor
Ugnsrostade nötter med smaksättning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras