Ugnsbakade päron med mintchoklad

Imorse blev det klättring uppför Hammarbybacken igen. Favorit i en betydligt lerigare repris än förra helgen. Men upp kom vi och sen sprang vi hela vägen ner!
Till middag blev det biffstroganoff och till dessert svängde jag ihop en mycket enkel och något justerad variant av 80-/90-talsklassikern ”Päronhalvor med After Eight”. Päronen är så söta och goda i sig själv, så det behövs varken sockerlag eller sötsliskig mintcrème i form av After Eight. Tycker jag. 🙂

Ugnsbakade päron med mintchoklad, 4 port

Imorse blev det klättring uppför Hammarbybacken igen. Favorit i en betydligt lerigare repris än förra helgen. Men upp kom vi och sen sprang vi hela vägen ner!
Till middag blev det biffstroganoff och till dessert svängde jag ihop en mycket enkel och något justerad variant av 80-/90-talsklassikern ”Päronhalvor med After Eight”. Päronen är så söta och goda i sig själv, så det behövs varken sockerlag eller sötsliskig mintcrème i form av After Eight. Tycker jag. 🙂

Ugnsbakade päron med mintchoklad, 4 port

2 päron av valfri sort
40 gram mörk choklad av god kvalité (jag valde 90%)
3-4 droppar pepparmyntolja (finns på apoteket)
0,5 citron

1. Värm ugnen till 200 grader och skala päronen. Blir lite extra snyggt om man hittar sådana med skaftet kvar – och behåller det.
2. Dela päronen i halvor och lägg dem i en ugnsfast form eller på en plåt med bakplåtspapper med den skurna sidan uppåt.
3. Pressa över citronsaften och sätt sedan in päronen i ugnen.
4. Päronen är klara efter cirka 20 minuter (testa med en gaffel eller potatissticka, de ska vara lagom mjuka). Ta ut och låt svalna lite.
5. Smält chokladen i micron och låt svalna något, droppa sedan i pepparmyntoljan och blanda. Smaka dig fram!
6. Servera päronhalvorna med exempelvis lite grekisk yoghurt, vaniljkvarg, en klick lättvispad grädde eller varför inte en riktigt god vaniljglass!

Skulle det bli någon päronhalva över, så är det kalasgott att skiva upp och ha till frukostyoghurten eller gröten.


Baserat på ingredienserna ovan så blir näringsvärdet per portion:

Vill du ha fler tips på mat, snacks och enkla recept? Läs mina tidigare inlägg:

Fransk chokladmousse (gluten-, laktos- och sockerfritt)
Fondue (varierbar i oändlighet!)
Fröknäcke (gluten- , laktos-, ägg-, och sockerfritt)
Ishavsröra (gluten- och sockerfritt)
Kesoostkaka (gluten- och sockerfritt)
Kokostoppar (gluten-, laktos- och sockerfritt)
Parmesanflarn (gluten-, ägg- och sockerfritt)

– Snacks/tilltugg:
Energipraliner med choklad och jordnötter
Rostade edamamebönor
Ugnsrostade nötter med smaksättning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras