Har du bra balans?

Ja, hur är det ställt med balansen egentligen? Jag hade totalt värdelös balans innan jag började fokusera min träning på att bygga upp mer styrka än enbart löpning. Och jag tycker ju nu, att jag efter ett års träning har betydligt bättre balans. Ja, jag skulle nästan vara beredd att säga att jag har bra balans. Tills jag satte min balansförmåga på prov igår på ”Allt för Hälsan”…
Jag provade på både Slackline – som är precis vad det låter – en lina som du ska gå på – och Indoboard!

Ja, hur är det ställt med balansen egentligen? Jag hade totalt värdelös balans innan jag började fokusera min träning på att bygga upp mer styrka än enbart löpning. Och jag tycker ju nu, att jag efter ett års träning har betydligt bättre balans. Ja, jag skulle nästan vara beredd att säga att jag har bra balans. Tills jag satte min balansförmåga på prov igår på ”Allt för Hälsan”…
Jag provade på både Slackline – som är precis vad det låter – en lina som du ska gå på – och Indoboard!
Indoboard är en bräda, som finns i olika utfärande beroende på svårighetsgrad, som placeras ovanpå en rulle som du sedan ska kontrollera med din balans. Vid första anblick såg det rätt enkelt ut. Men tanken är inte att du enbart ska komma upp på den och lyckas stå kvar i balanserat tillstånd – målet är att du ska kunna åka fram och tillbaka, styra hastighet och riktning och samtidigt hålla balansen.

Det visade sig vara sjukt svårt! Jag försökte många gånger och lyckades åtminstone komma upp och stå en liten stund i ”balansläget” (tyvärr var det alldeles för kort stund för att lyckas fånga det på bild – så får ge det nytt försök idag). När jag stått och kämpat en lång stund så kom Viktor. Viktor (och hans kompis) hade stått och kollat på mina försök. Viktor hoppade snabbt upp på brädan och lyckades med det ena trixet efter det andra – utan störra bekymmer. Viktor visade sig givetvis vara skateboard-åkare.

Vad är balans?
Balanssinnet är vårt sjätte sinne, det talar om var vi befinner oss i förhållande till omgivningen och i förhållande till gravitationskraften på jordklotet. Balanssinnet är avgörande för att vi ska kunna stå och röra oss på jordklotet. Balanssinnet levererar ständigt informationer om vårt förhållande till gravitationskraften. Utan ett fungerande balanssinne skulle vår situation likna det en astronaut upplever i tyngdlöshet.
Balanssystemet består av två delar: 1. Ett inflöde av informationer –Balanssinnet. 2. Ett utflöde av styr-order till kroppens olika muskler –Det upprätthållande systemet.
Det är ett komplext system där en av de viktigaste delarna faktiskt sitter i innerörat! Det förklarar varfär du ibland kan känna dig lite yr när du exempelvis får vatten i örat som ”stör” balanssinnet.

Varför är god balans viktigt?
Det finns en mängd hälsofördelar med balansträning – Du ökar din smidighet, förebygger skador, får bättre hållning och du blir starkare. Du får även bättre kontroll över din kropp samtidigt som du tränar upp din koncentrationsförmåga. Ett bra balanssinne gör även att du kan utföra dina träningsövningar på ett korrekt sätt vilket gör dom mer effektiva och risken för skador blir mindre. Som allt annat så måste balanssinnet underhållas och tränas för att bevaras och förbättras. Detta är något som har stor betydelse både i yngre och äldre ålder. Balansträning stärker och tränar upp de små stabiliserande musklerna i kroppen. Dina leder blir starkare, smidigare och du får en bättre ledbelastning

Hur kan man öva upp sin balans?
• Stå på ett ben (avancera genom att blunda samtidigt!)
• Rita en stor liggande åtta med armarna
• Stå och rita en liggande åtta med foten
• Sväng blicken och kroppen till sidan medan du står med fötterna ihop eller på ett ben
• Rör dig på ojämnt eller rörligt underlag

Andra bra aktiviteter är yoga och – som Viktor visade prov på – att åka skateboard.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras