Fit for Life WKND, Dag 2

Så var det dags för lördagsbesöket på Fit For Life WKND!

Så var det dags för lördagsbesöket på Fit For Life WKND! Och förutom att passera IOGT-NTO som jag skrev om i mitt förra inlägg, så passade jag bland annat på att ta lite revansch på att ”gå på lina” (dvs. Slackline). Den här gången lyckades jag till och med få det fångat på bild! 🙂
Verkligen kul att testa, men framförallt att se och känna på att man genom lite övning faktiskt relativt snabbt kan bli bättre på det.

Min grundkänsla från fredagen, relaterat till kontraster, stod sig även under lördagen. Och något jag verkligen reagerade över var alla dessa substitut och tillskott på ”Fitnessfestivalen”. Herregud! Så mycket proteinpannkanor, proteinvåfflor, proteinmunkar, proteingodis, proteinglass, proteindrycker, proteinpudding… Allt med prefixet ”protein” tycktes gå åt som smör i solsken. Och – det mest intressanta av allt – det fanns inte en enda ”proteinmorot” (tur är väl det kanske…). Men har ni tänkt på att allt ska smaka sött eller ersätta vårt behov av sött? Jag tänkte osökt tillbaka på förläsningen av Kristina Andersson
som jag skrev om tidigare. Alltså, vi stoppar uppenbarligen hellre i oss en proteinmunk (?) med diverse tillsatser och konstgjorda sötningsmedel för att få i oss protein istället för att exempelvis välja ett kokt ägg!? Och hur kan jag komma med det påståendet? Jo, för om det inte hade varit så – så skulle ju halva mässan varit full av utställare som marknadsförde kokta ägg, tonfisk, parmesanost, kikärter och annat med en naturligt hög proteinhalt helt utan bekostnad i form av tillsatser.
(Då säger ni kanske; men det är svårt att ta med sig till gymmet. Jag svarar nej. Tonfisk – i konservburk kan förvaras i rumstemperatur. Kokt ägg, går ypperligt bra att ta med i en tättslutande burk för transport (se till att de är kylda innan du lägger dem i burken ex. koka äggen kvällen innan – in med dem i kylen och sen direkt ner i burken och ner i väskan). Kikärtor – också konserv eller tetraförpackat. Ja, du kommer säkert på fler smarta alternativ.)

Och vilken målgrupp vänder sig de här ”surrogaten” till i första hand? Till fitness-stjärnor? Till professionella muskelbyggare? Till elitidrottare..? Nej – de vänder sig till dig och mig. Vi ”vanliga” motionärer. De övriga uppräknade kategorierna, givetvis med några undantag, de äter mat man bygger en stark och uthållig kropp med. Jag skulle vilja se Magnus Samuelsson (svensken som vunnit ”Världens starkaste man” ett antal gånger) få i sig sitt dagsbehov av protein i form av 300 proteinmunkar. Nä, skulle inte tro det. Men det är en hisnande tanke. Jag fick mig i alla fall en tankeställare, igen, kring vad som är näring och vad som inte är det.


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras