Att sluta fred, att älska – Att äta!

På ”Allt för hälsan”-mässan i höstas fastnade jag vid en monter, där jag mötte författaren Veronika Ryd Jag lovade att återkomma till ämnet – Mindful Eating –  och det gör jag också. Nu. (Ni hittar inlägget om Fit For Life WKND HÄR). Jag fick möjligheten att träffa Veronika Ryd och Anna Wikfalk för ett möte om hur vi ser på oss själva, våra kroppar och vår relation till mat och ätande.

Vi älskar mat! Visst gör vi!? Och vi älskar att se andra laga mat. Barn, vuxna, kändisar och stjärnkockar! Aldrig har det väl varit en sådan total orgie av matlagnings- och bakprogram som nu? För att inte tala om kokböcker. Och det behöver inte ens vara kokböcker – vi frossar även i böcker med enbart bilder på mat. Böckerna kan gärna ligga på våra soffbord, som inredningsdetaljer. Fantastiska bilder som får det att vattnas i munnen på oss. Vi äter med våra ögon. Men blir vi mätta..?

Veronika Ryd och Anna Wikfalk möttes för 7 år sedan. Anna höll en föreläsning på Karolinska Institutet och Veronika satt i publiken. ”Det var ju så fantastiskt! Jag var nyss hemkommen från en genomförd lärarutbildning i USA inom MBEAT, Mindfulness Based Eating Awareness Training. Och stå stod Anna där framför mig och talade om just det! Hon förstår precis vad det handlar om, tänkte jag!”. Veronika fortsätter, jag var bara tvungen att gå fram till Anna i pausen och nästan omedelbart enades vi om att vi måste göra något ihop!”. Det var alltså sju år sedan. Och att de gjort ”något ihop” är en underdrift. Deras otroliga samarbete har bland annat resulterat i ett stort antal kurser, föreläsningar och utbildningar, 25 certifierade mindfulnessinstruktörer i ”ATT ÄTA”-programmet samt boken ”Mindful Eating – slut fred med maten och kroppen”. Och den 16 mars 2017 har deras andra bok release – ”Att äta”.

 Både Anna och Veronika har själva erfarenhet av problematiska relationer till mat och till sina kroppar. ”Det är väl kanske en av de viktigaste erfarenheterna vi har i det arbete vi gör. För vi vet att det här fungerar! Vi vet att det går att göra något åt sin relation till mat, ätande och kanske framförallt – relationen till sig själv” berättar Anna. ”Och tänk, vad mycket världens kvinnor (för det är tyvärr mer uttalat bland kvinnor) skulle kunna göra med all den energi som vi konstant ägnar åt att fundera på vad vi ska äta, vad vi inte ska äta, när, var och hur vi ska äta och inte minst hur vi ser ut?”. ”Det väcker nästan konspiratoriska tankar” fyller Veronika i. ”Att vi ska vara så fokuserade vid hur våra kroppar ser ut, inte ser ut och vårt ätande att vi inte ska ha tid att se vad som egentligen håller på att hända i världen”. Veronika, Anna och jag skrattar gott åt det men vi är helt eniga om att det är skrämmande sant. Vad håller vi egentligen på med? Var är vi? Var är vi mentalt? Vi späker och plågar oss själva. Vi sätter upp regler, vi förnekar och skuldbelägger oss själva. Var är vår självmedkänsla? Och framförallt – varför litar vi inte på våra kroppar? På oss själva? ”När vi är i balans, när vi ger våra kroppar det som den behöver, men kanske framförallt när vi tar oss tid att faktiskt lyssna på kroppens signaler – då sköter kroppen det mesta själv på ett fantastiskt sätt” säger Anna. ”När vi ökar vår självmedkänsla och börjar lyssna – då går oftast de som behöver gå ner i vikt det och de som behöver gå upp ett par kilo gör det”, lägger hon till. Det som händer i kroppen när vi är stressade, när vi utan att tänka stoppar saker i munnen utan att tänka på det, när vi distraherar oss i form av att äta samtidigt som vi försöker göra något annat som t.ex. att titta på TV då ger vi inte kroppen en chans att fungera som den ska. Vi stänger av och kan inte lyssna på när kroppen talar om för oss att ”nu är jag mätt”. ”Det säger sig självt”, säger Anna. ”Om vi vräker i oss stora mängder mat, samtidigt som vi har vårt fokus på något annat under 10 minuter. Ja, då hinner ju inte kroppen med. Det tar ju ungefär 20 minuter från det att vi börjar äta till dess att kroppen faktiskt förstår att vi gör just det. Dvs äter.”. Ekvationen går inte ihop…


Vi tycks dessutom vara extremt upptagna med att fokusera på vad vi äter eller inte äter och inte att vi faktiskt äter. Anna berättar om en kvinna som sa; ”Om jag skulle äta allt som min kropp vill ha så skulle jag gå upp hur mycket som helst i vikt”. Men det är ju så fel! Och här kommer begreppet Body Compassion (självmedkänsla) in berättar Veronika. Vi måste sluta fred med oss själva! Kroppen är gjord för att kunna reglera mättnad och hunger på samma sätt som den reglerar vårt behov av sömn. Det är inget ”hokuspokus” som vi ska försöka ”styra och förändra”. ”Vi måste börja jobba med vår kropp och inte mot den! Vi måste börja förstå kopplingen mellan vårt inre och vårt yttre! Att börja i rätt ände – när vi börjar värdesätta vår kropp och älska den som den fantastiska skapelse den är – då först kommer vi kunna komma i balans. Då kommer kroppen hjälpa oss! När vi förstår värdet av att lyssna på oss själva – och vara snälla mot oss själva” säger Veronika. ”Och att faktiskt förstå, och inse vilket samhälle vi lever i. Det är inte ditt fel att det ser ut som det gör! Det är inte ditt fel att det är svårt!”. Vi översköljs av en industri som vill få oss att äta mer, mer och mer. Köpa mer, köpa någon annan typ av mat. ”Tillåten” mat, mat vi ska unna oss att njuta av och ”snabb” mat! Och ju mer omedvetna vi blir om hur, när och varför vi äter desto mer pengar finns att tjäna. Och desto mer skam och skuld känner vi både inför vad vi äter, har ätit och även inför det vi förnekar oss att äta. ”Och det måste få vara ok! Vi måste växa lite inombords så att skammen och skulden också får plats”, menar Veronika. För när vi tillåter oss att vara dem vi är, känna det vi känner, när vi förstår att vi genom att vara medvetna om och ta oss tid att lyssna på oss själva. När vi känner sympati för och älskar oss själva – då kan vi också bli de vi vill!

Anna Wikfalk och Veronika Ryds bok ”Att Äta – steg för steg i 8 veckor med mindful eating och självmedkänsla” som kommer ut i mars är en fantastisk bok som vänder sig till alla som har en något obalanserad relation till mat, ätande och sin kropp. Boken behandlar 8 teman såsom; ”Vad är mindfulness, mindful eating och självmedkänsla? ”, ”Autopiloten och hunger”, ”Utmanande matsituationer” och ”Livsriktningar och balans”. Boken innehåller också verktyg i form av självskattning, vilket är en viktig pusselbit för att faktiskt ge sig själv en uppriktig och ärlig bild över hur just din relation till mat ser ut. När du vet det, då kan din resa börja mot ett friare liv!

 

Här följer ett exempel på ett antal av de frågor som kan berätta lite om vilken relation du faktiskt har till mat. Notera för var och en av nedanstående fråga hur ofta du har engagerat dig i denna aktivitet eller haft dessa tankar eller känslor under den senaste veckan (använd nedan skala):
1. Aldrig, under den senaste veckan
2. Minst en gång under den senaste veckan
3. Flera gånger under den senaste veckan
4. En gång om dagen
5. Flera gånger per dag

Ätbeteende

1. Jag åt mat direkt från kylskåpet eller en förpackning (exempelvis låda, påse, skål)  (1-5)

2. Jag valde att köpa ett mellanmål med lågt antal kalorier (1-5)


Tankarnas kontroll

3. Jag åt något frestande och rationaliserade ätbeteendet genom att säga; ”Jag är värd det här” (1-5)

 4. Jag åt något frestande och tänkte samtidigt att ”bara den här gången spelar ingen roll” (1-5

Att odla sin inre matgourmet

5. Jag tillät mig verkligen att smaka och njuta av alla smaker, strukturer och former under en måltid (1-5)

Du kan läsa mer om Anna och Veronikas arbete på deras hemsida: https://www.mindfuleatinggruppen.se/ .

På sidan finner du information och inspiration om Mindful Eating och BodyCompassion. Bland annat finns yogaövningar och ljudfiler som komplement till böckerna. Missa inte heller möjligheten till att uppleva och njuta av en Retreat i Stockholm med duon i 21-23 april.


 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras