Kesoostkaka med/utan saffran

Idag fick jag efter träningspasset ett ruskigt sug efter ostkaka! Så jag slängde ihop en, med lite ”julkänsla” i form av saffran.
Denna är superenkel att blanda ihop och sköter sig själv i ugnen. Dessutom är den toppen efter träning eftersom den är rena proteinbomben. Gluten- och sockerfri är den dessutom!

Kesoostkaka, 4 portioner

Idag fick jag efter träningspasset ett ruskigt sug efter ostkaka! Så jag slängde ihop en, med lite ”julkänsla” i form av saffran.
Denna är superenkel att blanda ihop och sköter sig själv i ugnen. Dessutom är den toppen efter träning eftersom den är rena proteinbomben. Gluten- och sockerfri är den dessutom!

Kesoostkaka, 4 portioner

4 ägg (stora ekologiska)
500 gram Protein Keso (går självklart bra med vanlig keso också)
10 st hackade sötmandlar
2 krm bittermandelessens – finns bland ”karamellfärgen” på bakhyllan i affären (eller 2 st hackade bittermandlar)
1 knivsudd vaniljpulver
ev. 0,5 gram (1 pkt) saffran

1. Smöra/olja in en ugnsfast form och värm ugnen till 200 grader
2. Vispa äggen lite lätt (handvisp räcker) och blanda i övriga ingredienser.
3. Häll ingredienserna i formen och grädda i ugnen cirka 20 minuter eller till ostkakan ”stannat” och fått fin yta.
4. Ta ut, servera ljummen med bär och eventuellt en klick youghirt, kvarg, mascarpone eller grädde.

Idag valde jag att ha saffran i och då blir smaken mer åt saffranspannkaka-hållet. Men man kan helt utesluta saffran för en mer klassisk ostkaka.

Baserat på ingredienserna ovan blir näringsvärdet:

Vill du ha fler tips på mat, snacks och enkla recept? Läs mina tidigare inlägg:
Fransk chokladmousse (gluten-, laktos- och sockerfritt)
Fondue (varierbar i oändlighet!)
Fröknäcke (gluten- , laktos-, ägg-, och sockerfritt)
Kokostoppar (gluten-, laktos- och sockerfritt)
– Snacks/tilltugg:
Rostade edamamebönor

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras